Möt Agnieszka, KTH Live-In Labs nya vice-föreståndare

Agnieszka Zalejska Jonsson
Publicerad 2022-02-18

Agnieszka Zalejska Jonsson är forskare inom Bygg- och Fastighetsekonomi och har ett särskilt intresse för hållbarhet och byggnadsförvaltning. Hon ser nu framemot att bli en del av KTH Live-In Labs innovativa miljö i rollen som vice-föreståndare.

Hej Agnieszka och välkommen till KTH Live-in Lab! Vad kommer du göra i din nya roll som vice-föreståndare på KTH Live-In Lab?

Tack! Det känns väldigt roligt. Jag ser framemot att vara en del av och stödja nya samarbeten, forskning och utvecklingsprojekt och ge plats åt studenter och lärare. KTH Live-In Lab erbjuder en fysisk plats där vi kan lära oss om både byggnadsinfrastruktur, material och mänskligt beteende. Det ska bli roligt att skapa en virtuell version av den fysiska platsen och därmed skapa nya möjligheter för både forskning och utbildning. Jag ser också framemot att arbeta med KTH Live-In Labs toppenteam med Jonas, Davide och Marco.

Du är forskare vid avdelningen för Fastighetsföretagande och finansiella system. Kan du berätta lite om den forskning och det arbete du gjort där?

Jag har ett stort intresse för hållbarhet, byggnader och fastighetsförvaltning. Jag studerar digital transformering i fastighetsindustrin och hur digitala framsteg används i byggnader såväl som av fastighetsägare och förvaltare. Jag är även intresserad av de val som kunder och hyresgäster gör när det gäller byggnader och sina hem.

I ett av mina projekt undersöker vi attityder och värderingar hos kunder i bostadsmarknaden. Tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm och University of Technology Sydney studerar vi kunders åsikter om och intresse för grön infrastruktur. Vi använder oss av experiment och VR simulationer för att testa betalningsviljan för grönska i anslutning till bostadsutveckling.

Vad har du för vision för KTH Live-in Lab?

KTH Live-In Lab skapar en innovativ plats för forskning och utbildning samtidigt som det är en verksamhet som aktivt bidrar till och stöttar innovativa och hållbara lösningar. Jag tror att KTH Live-In Lab spelar en viktig roll i utformandet av framtidens hållbara och smarta städer. Dessutom uppmuntrar och stöttar KTH Live-In Lab innovativt tänkande hos människor och uppmuntrar till både nyfikenhet och samarbete.