Embodied carbon savings of co-living and implications for metrics

Co-living design. Med författarens tillstånd.
Publicerad 2023-08-17

En studie genomförd av Tove Malmqvist och Johanna Brismark i samarbete med KTH Live-In Lab, Co-Kitchen och Max4lax utforskar den potentiella minskningen av koldioxidpåverkan som är kopplad till co-living-design.

Artikeln "Embodied carbon savings of co-living and implications for metrics" använder sig av två svenska studier för att utforska de potentiella besparingarna av inbäddad koldioxidpåverkan i samband med co-living-design, i jämförelse med traditionella lägenhetsdesigner. Studierna visar att betydande besparingar av inbäddad koldioxid kan uppnås genom bland annat förmågan att optimera användningen av inomhusutrymmen. Vidare visar artikeln hur en omvärdering av koldioxid- och utrymmesmått kan att hjälpa byggsektorn att nå utsläppsmålen.

Läs artikeln här: journal-buildingscities.org/articles/10.5334/bc.347