Co-Kitchen workshop

Publicerad 2020-10-30

Förra månaden hölls två workshops inom projektet Co-Kitchen. Den första workshopen hölls med studenter från Testbed EM och den andra hölls med studenterna som bodde i Testbed KTH.

Bilderna och texten är från TIP arkitekter och Sara Ilstedt, projektledare för Co-Kitchen .

WORKSHOP MED KTH + STUDENTER KRING COLIVING PROGRAM

Workshop där studenterna skapar sina egna bostadsprogram för coliving genom yt- och funktionsspel. Test av vad studenterna värdesätter.

Workshop resultat

Kommentarer

• Kostnadsbilden för utbytesstudenter var högre än väntat, då många efterfrågar mer funktioner och bostadsyta till ett högre pris. Endast ett fåtal av medverkande studenter hade ambitionen att hålla en låg hyra, under 4500/mån
  • Stort intresse för matlagning, många nämner fördelen att kunna äta fler ihop som främsta fördel för att bo i en delningslägenhet.
  • Flera gillar iden om att dela kök med ca 4 personer.
  • Ingen gillar studentrummet, men det är inte heller dåligt

WORKSHOP MED STUDENTERNA I TESTBED KTH KRING WORKSHOP UTFORMNING

Workshop med boende i Testbed KTH i Live-In Lab. Vi jobbade med studenterna och planutformningen av coliving-bostaden. Dels utifrån hur de upplever dagens boende och vad de skulle prioritera i form av bostadslösning.

TIP Kommentarer

Kommentarer

• Förståelse om coliving för mindre enheter, liknande familje-storlek, 4-6 personer. Alla studenter var överens om att de inte var intresserade av boende med över 6 personer då det blir svårare att skapa en ”hemma miljö”
  • Kunskaper om hur de använder dagens lösning, vad som gillas, vilka brister finns och vad mer man önskar sig?
  • Studenterna gillar dagens fördelning mellan delat och privat.
  • Dagsljus till det gemensamma
  • Delade badrum ok