Till innehåll på sidan

Ny rapport: Service design för pro-miljöbeteende och resurseffektivitet i KTH Live-In Lab

En modell som visar projektets servicedesignprocess med två parallella tillvägagångsätt.
Projektets servicedesignprocess med sina två parallella tillvägagångsätt.
Publicerad 2022-04-26

En nyligen släppt rapport diskuterar servicedesign för pro-miljö-beteende och resurseffektivitet i smarta hem. Rapporten är baserad på en studie där en av KTH Live-In Labs testbäddar använts för tester av olika tjänstedesigner.

Studien fokuserar på hur servicetjänster i smarta hem kan designas för att uppmuntra till ett mer miljövänligt beteende och resurseffektivitet. Med utgångspunkt i användarnas behov och erfarenheter designades en rad servicekoncept i samarbete med KTH Live-In Lab. Servicekoncepten testades sedan i KTH Live-In Labs testbädd.

Rapporten presenterar ett systematiskt arbetssätt för tjänstedesignprocessen som kombinerar ett användarcentrerat och ett datadrivet tillvägagångsätt. I projektet kombineras kvantitativa data från till exempel sensorer i KTH Live-In Labs testbädd med kvalitativa data såsom feedback från de boende i testbädden.

Rapporten är skriven av Elena Malakhatka, fofu-ingenjör, KTH. Projektet genomfördes i samarbete med Electrolux, Schneider Electric, Vattenfall, Oura ring och Akademiska hus.

Läs rapporten här: Service Design för pro-miljöbeteende och resurseffektivitet i KTH Live-in Lab

Tillhör: KTH Live-In Lab
Senast ändrad: 2022-04-26