Nu har de första studenterna flyttat in!

Publicerad 2017-11-01

För några veckor sedan var det dags för den officiella invigningen av projektet som kommer bli ett av Sveriges största plusenergihus och en plattform för framtida bostadsforskning.

En av de allra första att flytta in i kvarteret är masterstudenten Maria från Italien.

- Det är fantastiskt att få bo i en egen lägenhet på självaste campus. Inte minst för att huset i sig är fyllt av tekniska innovationer – just det som jag studerar. Vi har till och med fått vara med i intervjuer redan och diskuterat ytterligare förslag på hållbara lösningar, till exempel gällande vattenförsörjning, berättar hon.

På plats i går var även astronauten Christer Fuglesang, som symboliskt fick inviga studenternas tvättstuga med en första tvätt. Med sin väl tilltagna loungedel har tvättstugan inte bara en praktisk funktion utan fungerar också som mötesplats för de många studenter som nu kommer att flytta in. Något som redan lett till spontana kvällsmingel, får vi höra.

Flera av studenterna var också fascinerade över hur rymliga lägenheterna kändes.

- Jag gillar verkligen planlösningen och all smart förvaring. Det behövs inte så mycket möbler här. Trots att lägenheten är så kompakt känns den mycket större än 20 kvadratmeter. Även köket och badrummet är riktigt bra, säger en kille från Iran.

I kvarteret Forskningen finns, förutom cirka 300 ”vanliga” studentbostäder, innovationsmiljön KTH Live-In Lab, ett flexibelt labb på 300 kvadratmeter. Även här kommer studenter så småningom att bo, i bostäder som varje år byggs om för att möjliggöra forskning om system, teknik, livsstil och beteenden.

Huvudfinansiär för KTH Live-In Lab är Einar Mattsson, och Semrén & Månsson deltar i satsningen både som arkitekter och samarbetspartner i utvecklingen av labbet. Ett av målen är att minimera tiden från innovation till implementering, för att på så sätt bidra till att fler och bättre bostäder kan byggas snabbare. KTH Live-In Lab beräknas tas i bruk våren 2018.