KTH Live-In Lab nominerat till Bopriset 2018

Josef Frank
Publicerad 2018-11-05

Det är med stor ära och tacksamhet vi mottagit beskedet om att KTH Live-In Lab är nominerat till Bopriset - till minne av Josef Frank.

Bopriset belönar ett kvalitativt och attraktivt bostadsbyggande för alla, ett byggande eller satsningar som skapar liv och aktivitet mellan husen och i kvarteren/området samt exempel på en lokalt förankrad och nytänkande bostadspolitik, lokala samarbeten och bostadsprojekt för ett inkluderande samhälle.

Josef Frank var en Österrikisk-Svensk arkitekt och formgivare och idag ses han som en av funktionalismens pionjärer och även en av Sveriges främsta formgivare. Han betonade kvalitet och inte kvantitet i bostadsbyggandet och han såg ett bra boende för alla som avgörande för ett socialt, ekonomiskt och även politiskt hållbart samhälle.

Juryn för Bopriset består av Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör, Malmö, Moa Andersson, verksamhetsledare, Boinstitutet, Li Pamp, programledare och journalist, Viktoria Walldin, antropolog, White arkitektbyrå, Erik Stenberg, lektor på KTH samt expert på miljonprogrammet och Peter Majanen, grundare av strategi- och analysföretaget Quattroporte. Vinnaren utses den 6/12 och priset delas ut i Stockholm av Boinstitutet med stöd av Svenst Tenn.

Håll tummarna med oss!

Innehållsansvarig:hedblo@kth.se